L’Arxiu Històric de Cardona posa en valor el Castell en un congrés celebrat a la Universitat Complutense de Madrid

Divendres, 4 d’abril de 2025

La direcció del nostre Arxiu, de la mà del director, Dr. Andreu Galera, ha participat del col·loqui internacional “Vivir como un señor. La habitabilidad de castillos y palacios señoriales entre las edades media y moderna”, celebrat del 2 al 4 d’abril a la Universitat Complutense de Madrid i organitzat pels professors Maria Teresa Chicote  (Universitat Complutense de Madrid) i Juan Luis Carriazo (Universitat de Huelva).

Galera ha participat llegint una ponència amb el títol “Palatium castri Cardone”. El castillo de Cardona y las funcionalidades defensivas y residenciales de una fortaleza catalana en los siglos XIV y XV”.

La presentació feta correspon al treball de buidatge documental realitzat en els darrers sis anys (2018-2024) amb l'objectiu d'estudiar el castell de Cardona com a nucli residencial dels vescomtes i comtes de Cardona en allò que la documentació esmenta com el palau del castell, així com la seva estructura governativa i funcional pel que a la vida quotidiana de la casa residència del senyor i la seva família, i la despesa sumptuària associada al seu manteniment, promoció i magnificència.

L’estudi abasta el ventall cronològic que va des del 1334 fins el 1471 i les tres generacions que van des d’Hug II (1328-1400), darrer vescomte de Cardona i primer comte homònim, a més de conseller i almirall reial, fins al seu fill Joan Ramon Folc I (1375-1441), segon titular del comtat, i el seu nét Joan Ramon Folc II  (1418-1471), tercer comte de Cardona.

Té la voluntat d’omplir el buit de coneixement existent a l’entorn del nucli residencial del nostre castell i els seus senyors a la baixa edat mitjana, amb especial èmfasi al món femení representat per les seves respectives cònjuges, Blanca d’Aragó, Joana de Gandia i Joana de Prades, totes tres pertanyents a la dinastia reial com a nétes de rei, i les seves filles.

La xerrada va ser tancada amb una breu intervenció de Casilda-Ghisla, 21a duquessa de Cardona, que ha explicat alguns detalls sobre el títol ducal, la seva projecció en la història i la seva voluntat de recuperar els vincles amb la nostra vila.

Darrera actualització: 4.04.2025 | 12:14