La Fundació Cardona Històrica ha adaptat els continguts educatius de les visites didàctiques al Parc Cultural de la Muntanya de Sal a persones amb discapacitat intel·lectual o dificultats cognitives, amb la col·laboració d'AMPANS.
L'alcalde de Cardona i president de la Fundació Cardona Històrica,Ferran Estruch, el president d'AMPANS, Sebastià Catllà, i el director d'AMPANS, Toni Espinal, han estat els encarregats de signar el conveni de col·laboració que recull la continuació d'aquest projecte amb formacions contínues per part d'AMPANS al personal de guiatge i d'interpretació.
Al costat de l'equip de professionals i persones usuàries d'AMPANS, i l'equip de guies turístics de Fundació Cardona Històrica, representants de les dues entitats han presentat el projecte i posteriorment han fet una visita a l'interior de la Muntanya de sal.
L'alcalde de Cardona, Ferran Estruch, ha assegurat que l'objectiu d'aquesta iniciativa és fer arribar el patrimoni de Cardona a molta més gent, fent que sigui accessible per a totes les persones". Pel President d'AMPANS, Sebastià Catllà, "és una molt bona oportunitat per demostrar que a través de la col·laboració amb els agents del territori construïm una societat més accessible i inclusiva".
Van ser els propis guies els que van detectar la necessitat de fer accessibles les visites a persones amb discapacitat intel·lectual. La Fundació Cardona Històrica va adreçar-se a AMPANS per rebre assessorament i poder dissenyar un pla de millora que aconseguís transmetre la informació i coneixements a les persones amb discapacitat intel·lectual que assistissin a les visites.
AMPANS aporta un equip de treball, format per professionals de l'Escola d'Educació Especial Jeroni de Moragas i professionals dels Serveis d'atenció diürna i laboral, que ofereixen formació i assessorament al personal de guiatge de les visites. S'ha elaborat una guia pràctica pels educadors on hi consten algunes directrius sobre com adreçar-se a persones amb discapacitat, què cal tenir en compte o quines estratègies comunicatives s'han de seguir per garantir una bona comprensió del missatge i una participació i integració de la visita. Segons Cristina Llohis, responsable dels serveis d'atenció diürna d'AMPANS i membre de l'equip del projecte, "durant molts anys s'ha parlat d'adaptacions físiques, d'eliminar les barreres arquitectòniques, i ara es tracta de fer un pas més, facilitar les adaptacions cognitives per fer més accessibles els continguts i vetllar perquè tothom pugui comprendre i entendre el que s'explica".
Aquesta bona pràctica es pot replicar en altres ofertes de serveis i així fer-los accessibles a les persones amb discapacitat. En aquest sentit, AMPANS disposa del programa 'Serveis de suport a la inclusió' a través del qual dóna suport i eines per fer accessibles tots aquells elements comunicatius dels serveis públics i comunitaris, com ara museus, biblioteques o altres tipus de serveis públics, per fer una comunicació accessible i entenedora per les persones amb discapacitat intel·lectual o amb necessitats de comprensió.